Na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny internetowej dla Twojego biznesu

Wybór domeny internetowej dla Twojego biznesu może być zadaniem karkołomnym nie tylko pod kątem kreatywnym, ale także technicznym. Z tego artykułu dowiesz się jakie są najważniejsze rzeczy na które należy zwrócić uwagę w trakcie wyboru domeny internetowej.

Część II – Domena internetowa

Domena internetowa to adres pod którym Twoi przyszli i obecni klienci będą mogli odnaleźć Twoją firmę. Oczywistym jest, że zależy Ci na jak najlepszym adresie. Niestety obecnie nie ma już tak dużej swobody w wyborze adresów jak jeszcze kilkanaście lat temu. Dzisiaj niemal niemożliwym jest znalezienie wolnego adresu o długości 4 lub 5 znaków. Czy jednak na pewno długość adresu jest czynnikiem decydującym? O tym oraz o innych cechach atrakcyjnego adresu piszę w dalszej części tekstu.

1. Rozpoznawalność

Jeżeli prowadzisz firmę „XYZ” i jest ona rozpoznawalna jako marka, i jeśli masz to szczęście, że udało Ci się wykupić domenę o takim samym brzmieniu jak jej nazwa, to połowa sukcesu za Tobą. Celem każdego kto chce budować rozpoznawalność, powinno być utrzymanie spójności w komunikowaniu swojej marki do odbiorców. Oczywistym jest, że jeśli klienci będą szukać firmy „XYZ” a jej adres będzie składać się z „ABC”, to prawdopodobnie nie zostanie on powiązany z szukaną firmą i ostatecznie strona internetowa nie zostanie odwiedzona. Przykład choć przejaskrawiony, ma za zadanie pokazać jak ważnym jest utrzymanie spójności w nazewnictwie.


Jeśli poszukujesz nazwy domeny dla swojej firmy to Twoim celem powinno być znalezienie domeny najbliżej oddającej jej nazwę i profil działalności. Jeśli jest to niemożliwe to możesz spróbować dodać znaki specjalne (nie za dużo! o tym w dalszej części tekstu – tutaj) lub nazwę która charakteryzuje Twoją działalność.

Przyjrzyjmy się poniższemu przykładowi:
– Twoja firma nazywa się „XYZ” i zajmuje się wulkanizacją, świadczy usługi 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
– szukasz adresu, ale ten najlepszy, „XYZ” + .pl jest zajęty.

Zbliżenie na klawiaturę laptopa

Zbyt długi lub zbyt opisowy adres strony internetowej będzie trudny do zapamiętania przez użytkowników – adresy do 10, 15 znaków osiągają najlepsze efekty. Zdjęcie – Pixabay.

Jak wybrać inny, równie dobry?
Pamiętaj o tym, że możesz dodać do adresu coś, co charakteryzuje Twoją firmę oprócz jej nazwy. W omawianym przypadku może to być dodanie nazwy „wulkanizacja” lub „24” z uwagi na to, że działasz 24 godziny na dobę. Twój adres może brzmieć:
– wulkanizacja-xyz + .pl
– wulkanizacja-xyz-24 + .pl

Dzięki temu prostemu zabiegowi masz możliwość pozostawienia w adresie nazwy swojej firmy a jednocześnie dodajesz do niego coś, co ją dodatkowo charakteryzuje. Co jednak jeśli elementów składowych jest zbyt dużo?

2. Prostota

Znając powyższą zasadę budowania nazw domen internetowych, wiesz już jak poradzić sobie z zajętą domeną. Co jednak, gdy zbudowana przez Ciebie nazwa jest zbyt trudna?

Dobra i łatwa do zapamiętania domena powinna mieć mniej niż 10 znaków, maksymalnie około 15. Dodatkowo najlepiej aby zawierała minimalną liczbę znaków specjalnych i cyfr (chyba, że cyfry te są łatwo kojarzone z ich przesłaniem, np. 24 – będzie oznaczać świadczenie usług 24 godziny na dobę, 365 – będzie oznaczać dostępność cały czas).

Biorąc powyższe pod uwagę, oczywistym jest, że domena:
– wulkanizacja-xyx-samochody-osobowe-i-ciezarowe-24 + .pl jest złym pomysłem.

Co tutaj jest nie tak?

– zbyt długa nazwa domeny,
– zbyt wiele szczegółów w nazwie,
– za dużo znaków specjalnych.

Co jeśli pomimo wielu prób nadal nie odnajdujesz satysfakcjonującego rozwiązania?

3. Rozszerzenie

Na poszukiwaniach optymalnej nazwy swojej domeny spędziłaś lub spędziłeś już zdecydowanie za dużo czasu, sztuczna inteligencja podrzuca coraz gorsze pomysły a Twoja cierpliwość się kończy. Co zrobić w tej sytuacji?

Możesz zdecydować się na rozwiązanie kompromisowe i zaakceptować nazwę inną od pierwotnie zaplanowanej lub taką która łamie reguły prostoty. Jest jednak jeszcze jedno rozwiązanie, które może uratować Twój pomysł – rozszerzenie.

Zbliżenie na płytkę obwodu drukowanego

W ostatnim czasie na popularności zyskują rozszerzenia branżowe. Widoczne stają się adresy z końcówkami np.: „.tech”, „.aero” czy „.agency”. Zdjęcie Pixabay.

Czym jest rozszerzenie?

Rozszerzenie zwane także domeną najwyższego poziomu (TLD – Top-Level Domain), to ostatnia część adresu internetowego po kropce, która znajduje się po nazwie domeny. Rozszerzenie określa typ i/lub kategorię strony internetowej oraz może wskazywać na jej pochodzenie geograficzne lub związek z określoną branżą. Najbardziej zaufanymi rozszerzeniami są:
– .com
– .org
– .net
Jeśli domena z rozszerzeniem „.pl” nie jest dostępna, śmiało możesz spróbować z jednym z powyższych.

Jakie inne rozszerzenia warto rozważyć?

Od kilku lat coraz bardziej popularne stają się rozszerzenia które nie charakteryzują danej strony geograficznie (np. „.pl” lub „.de”) a branżowo. Dzięki temu w ostatnim czasie pojawiło się dużo witryn z rozszerzeniem:
– .info,
– .tech,
– .museum,
– .aero,
– i innymi.
Warto zastanowić się czy Twoja domena może prezentować się atrakcyjnie z którymś z rozszerzeń branżowych.

Idealnym rozszerzeniem dla stacji telewizyjnych mogłoby okazać się rozszerzenie „.tv”. Rozszerzenie to należy do państwa Tuvalu i przez pewien czas blokowało ono dostęp do tego rozszerzenia podmiotom z zewnątrz. W kolejnych latach sytuacja zmieniła się na plus podmiotów powiązanych z branżą telewizyjną i rozrywkową – obecnie pod domeną „.tv” każdy może zarejestrować swoją stronę internetową.

4. Jakich rozszerzeń nie używać

Niektóre z rozszerzeń są zastrzeżone i nie ma możliwości aby pod nimi zarejestrować domenę, np.:
– .gov – zarezerwowane dla jednostek rządu Stanów Zjednoczonych
– .mil – zarezerwowane dla jednostek wojskowych Stanów Zjednoczonych
– .int – zarezerwowane dla organizacji międzynarodowych, np. ONZ

Istnieją też rozszerzenia dzięki którym domenę można posiadać bez opłat, najczęściej jednak takie rozszerzenie będzie zawierać nazwę dostawcy tej usługi, co negatywnie wpłynie na wiarygodność i odbiór Twojej firmy.

5. Cena domeny

Dostawcy usług hostingowych starają się przyciągnąć klientów jak najlepszymi cenami za pierwszy rok współpracy, tak jak wspominałem w artykule na temat hostingu, za pierwszy rok pełnego pakietu (hosting, domena, certyfikat SSL), możemy zapłacić bardzo niską kwotę, nawet 20 zł za rok użytkowania. Każdy kolejny rok będziemy płacić już bez promocji – kilkaset procent więcej. Ceny domen różnią się też w zależności od rozszerzenia:
– „.pl” – z reguły będzie najtańsze (pierwszy rok już od 1 zł) z uwagi na to, że jest to podstawowe i najbardziej popularne rozszerzenie w Polsce,
– „.es”, „.de”, „.fr” czy „.co.uk” – jako domeny innych państw będą mieścić się w granicach 40-70zł za rok,
– „.it”, „.io”, „.co”, „.expert” – będą osiągać wysokie poziomy, nawet 369 zł za pierwszy rok użytkowania.

Monety ułożone jedna na drugiej w trzech kolumnach

Cena domeny w pierwszym roku zawsze jest zaskakująco niska – nawet kilka złotych za rok. Każdy kolejny jest już znacznie droższy, nawet kilkaset procent. Zdjęcie Pixabay.

Zakup domeny dla własnego biznesu jest procesem skomplikowanym zarówno pod kątem technicznym jak i kreatywnym. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci lepiej zrozumieć niektóre z aspektów świadomego zakupu domeny dla Twojego biznesu. Jeśli chcesz jednak poznać więcej szczegółów lub skorzystać z naszych usług w zakresie wyboru dostawcy, nazwy domeny i budowy samej strony internetowej – skontaktuj się z nami – zadzwoń lub napisz.

Obrazy użyte w artykule: Skylarvision, Michael Schwarzenberger, Trevor, Nattanan Kanchanaprat z Pixabay

Data publikacji:

O autorze:

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Napisz

Zadzwoń

Scroll to Top